Trade marketing & product category management

in de glastuinbouw

  • Hoe zorg je ervoor dat een glastuinbouw product in de hele keten zoveel mogelijk rendement oplevert?

  • Hoe breng je producent, retailer en consument ‘in line’ voor een specifieke product categorie in de glastuinbouw?

  • Hoe interpreteer je de bedrijfsgegevens zodanig dat je optimaal resultaat behaalt?

  • Welke innovatieve points-of-sales zijn er mogelijk voor vergroting van het volume in de glastuinbouw?

Voor deze en andere vragen en oplossingen kun je bij mij terecht.
Met meer dan 35 jaar ervaring in de tuinbouw & marketing geef ik advies op maat, zodat het past en daardoor ook echt werkt.

Trade marketing & category management: effectieve afstemming van productontwikkeling in de hele keten

Bij trade marketing kijken wij naar de hele keten van een categorie glastuinbouwproducten: van producenten, naar retailer, naar consument. Of zoals wij zeggen in het Westland: ‘van zand naar klant’. Wij focussen op de effectieve afstemming van productie en verkoop. Zo zijn voor alle betrokken ondernemingen het volume en de opbrengst optimaal.

Betere bediening van de consument

Het gezamenlijk bereik en resultaat wordt significant groter door met elkaar in de toeleveringsketen te kijken op welke manier de consument het best bediend wordt en vervolgens het productieproces in de hele keten daarop af te stemmen. Dat doen wij door een ketenbrede doelstelling en marketingstrategie te bepalen en de productie en verkoop daarop te stroomlijnen.

Trade marketing en category management is het antwoord

Met het analyseren van de marktontwikkelingen, het maken van strategische marketingplannen en het beoordelen bedrijfsdata kan gericht ingespeeld worden op de details van het productie- en verkoopproces. Welk assortiment is effectief, welke potmaten, hoe ziet de productieketen eruit, op welke manier wordt de promotie aangepakt, hoe richt de retailer de verkooplocatie in, en meer.

Met meer dan 35 jaar ervaring in de hele keten van de glastuinbouw, ondersteun ik bij het bereiken van betere resultaten.

Ik help bij het inzichtelijk maken waar significante verbetering mogelijk is en geef indicaties voor innovatieve aanpak. Voor de hele keten, maar ook voor een enkele schakel in de toeleveringsketen.

Hoe presteert jouw product beter op de winkelvloer?

Trade marketing in het kort

Bij trade marketing ligt de focus op de verkoopkanalen: de diverse schakels van zaad tot volwassen plant, groothandel, distributeur en detailhandel. Niet de consument staat centraal, maar het vergroten van de vraag in het verkoopkanaal. Door die beter op elkaar af te stemmen, wordt uiteindelijk de consument ook beter bediend.

Category management in het kort

Voor succesvolle category management zorg je voor een goede invulling van de marketingmix, ook wel de 4 P’s. Dat zijn Product (het assortiment), Prijs, Plaatsing (welk schap) en Promotie. Producten worden ingedeeld in categorieën en fungeren dan als aparte bedrijfseenheden. Zo is optimaal resultaat haalbaar, het is beter meetbaar en stuurbaar.

Contact

T 06 575 458 36
E info@marcvanheijningen.nl